Därför ska du använda video i din marknadsföring

Vid det här laget vet de flesta att video är ett av de kraftfullaste verktygen inom företagskommunikation. Hela 87% av alla företag använder redan video i sin marknadsföring, så för dig som inte börjat ännu finns det goda skäl att göra det för att hänga med. Här kommer lite fakta och fyra anledningar till varför du bör satsa på video.

1. Video förenklar


Alla kan nog hålla med om att det är lättare att förstå sig på något som presenteras med tillhörande bilder till skillnad från enbart ren text. Genom film kan avancerade budskap bli lättillgängliga och våra hjärnor minns hela 95% av budskap vi får via video. Att jämföra med enbart 10% om det presenteras i textform. Nuförtiden kan alla göra video - med sin mobiltelefon! Börja med den. När du vill ta det till nästa nivå så finns det många som kan hjälpa dig!






2. Video ökar din synlighet på nätet


Dras din blick till sådant som rör sig? Du är inte ensam, det är nämligen så vi funkar. Det är också förklaringen till att vi gärna stannar upp och ser en video som fladdrar förbi i Facebookflödet. En annan sak - Googles algoritmer älskar video! Förutom SEO och övrig marknadsföring är det just video som gör att sidor prioriteras. Det är hela 50 gånger större chans att hamna på Googles förstasida om det finns en video på hemsidan. 






3. Video är en bra investering


Använder du inte redan video i din marknadsföring kanske du drar dig för att lägga pengar på det. Faktum är dock att det oftast är en riktigt bra investering. Av de som investerat i videomarknadsföring är hela 88% nöjda med utfallet. Bland kunder uppger 79% att de har köpt något när de sett en video i sociala medier. Enligt statistiken får du mer trafik till din hemsida och dina besökare är mer benägna att komma till avslut. Om du har en video på din sida så stannar besökare 88% längre och 93% av företag uppger att de har fått nya kunder efter att de valt att använda video i sina sociala kanaler. 






4. Dina kunder efterfrågar video!


Kanske viktigast av allt - kunderna föredrar video före andra medier. Närmare 70% anger att de hellre vill se en kort film för att lära sig mer om en produkt eller tjänst, till skillnad från de 15% som föredrar text. Rörligt innehåll genererar dessutom större engagemang. Videoklipp i sociala medier delas otroliga 1200 gånger mer än inlägg med länkar och text tillsammans. Av konsumenterna anger hela 87% att de vill se mer av just informativa företagsfilmer i framtiden.



Efterfrågan på video är alltså defintivt inte på nedåtgående och rådande världsläge har gjort att videolösningar för att synas blivit viktigare än någonsin!